maandag 11 februari 2013

M'n eerste quilt!

Eind 2007 (!) ben ik gestart met een beginnerscursus
Amerikaans patchwork en quilten.
Nu, begin 2013 dus ruim vijf jaar later, is m'n eerste quilt ein-de-lijk klaar!
Nou was deze quilt al lange tijd voor het grootste gedeelte klaar,
maar ik zag op tegen het maken en naaien van de 'French Bending'
(een dubbele schuine bies met gevouwen hoeken).
Achteraf viel dat overigens reuze mee.
 
Dit is de quilt waarin heel veel beginnerstechnieken zijn verwerkt.


De tulp en het bootje op de hoeken is gemaakt met de patchwork-techniek 'paperpiecing'
ook de stroken met 'vliegende ganzen' zijn d.m.v. deze techniek gemaakt.


 
De 'Ohio star' is het eerste blok dat ik heb gemaakt, met de hand.
In het midden is met de hand gequilt.
Overige patronen en technieken die in deze quilt verwerkt zijn, zijn 'log cabin', 'attic window', 'chain piecing', 'single stitch' en in de 'ditch quilten'.
Bij deze quilt is zowel gebruik gemaakt van quilten met de hand
als quilten met de naaimachine.
Onlangs heb ik een nieuwe naaimachine gekocht, die ook quiltsteken heeft,
dus jullie raden al waar mijn voorkeur naar uit gaat!
 
Nog een leuk weetje:
Op alle vier de hoeken heb ik een gehaakt bloemetje van Madeliefke verwerkt.
Vier bloemetjes in de kleuren rood, wit, Delfts blauw en donkerblauw.
Ik vond deze net iets extra's geven aan de quilt,
bovendien bedekken ze vier hoeken die niet zo goed gelukt zijn met afwerken ;)
 
Nu ligt er nog een quilt (patroon 'lone star') te schreeuwen om afgemaakt te worden,
dus dat wordt het volgende project.
Wordt vervolgd!
 
Gezellige dag
groet,
Annelies
 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen